Nordiske land
De nordiske landene er:
- Danmark
- Finland
- Island
- Norge
- Sverige
Folkevalgte forsamlinger
kalles parlamenter.
Det er parlamentene
som lager lovene i hvert land.
Alle nordiske land
har folkevalgte forsamlinger.
De har dermed parlamentarisme.
Alle nordiske land
har flere enn 1 politisk parti.
De har dermed et flerparti-system.
Danmark
Den folkevalgte forsamlingen i Danmark
heter Folketinget.
Folketinget har 179 representanter.
Danmark holder folketingsvalg hvert 4. år.
Finland
Den folkevalgte forsamlingen i Finland
heter Eduskunta på finsk.
På finlands-svensk kalles den Riksdagen.
Riksdagen har 200 representanter.
Finland holder riksdagsvalg hvert 4. år.
Parlamentet til samefolket i Finland
heter Saamelaiskäräjät.
Island
Den folkevalgte forsamlingen på Island
heter Alltinget.
Alltinget har 63 representanter.
Island holder alltingsvalg hvert 4. år.
Norge
Den folkevalgte forsamlingen i Norge
heter Stortinget.
Stortinget har 169 representanter.
Norge holder stortingsvalg hvert 4. år.
Eksempler på valgår i Norge er
2021, 2025 og 2029.
Parlamentet til samefolket i Norge
heter Sametinget.
Sverige
Den folkevalgte forsamlingen i Sverige
heter Riksdagen.
Riksdagen har 349 representanter.
Sverige holder riksdagsvalg hvert 4. år.
Parlamentet til samefolket i Sverige
heter Sametinget.

Huset til Folketinget i København, hovedstaden i Danmark.

Huset til Riksdagen i Helsingfors, hovedstaden i Finland.

Huset til Alltinget i Reykjavik, hovedstaden på Island.

Huset til Stortinget i Oslo, hovedstaden i Norge.

Huset til Riksdagen i Stockholm, hovedstaden i Sverige.