Nordiske land

De Nordiske landene er

  • Danmark
  • Finland
  • Island
  • Norge
  • Sverige

Alle nordiske land er demokratiske stater.
De har parlamentarisme og et flerparti-system.

Alle har folkevalgte forsamlinger,
det vil si parlament.
Det er parlamentene som lager lovene i hvert land.

Danmark

Den folkevalgte forsamlingen i Danmark heter Folketinget.
Folketinget har 179 representanter.
Danmark holder folketingsvalg hvert 4. år.

Finland

Den folkevalgte forsamlingen i Finland heter eduskunta på finsk
eller riksdagen på finlands-svensk.
Riksdagen har 200 representanter.
Finland holder riksdagsvalg hvert 4. år.

Samefolkets parlament i Finland heter Saamelaiskäräjät.

Island

Den folkevalgte forsamlingen i Island heter Alltinget.
Folketinget har 63 representanter.
Island holder alltingsvalg hvert 4. år.

Norge

Den folkevalgte forsamlingen i Norge heter Stortinget.
Stortinget har 169 representanter.
Norge holder stortingsvalg hvert 4. år.
Eksempler på valgår i Norge er
2021, 2025 og 2029.

Samefolkets parlament i Norge heter Sametinget.

Sverige

Den folkevalgte forsamlingen i Sverige heter riksdagen.
Riksdagen har 349 representanter.
Sverige holder riksdagsvalg hvert 4. år.

Samefolkets parlament i Sverige heter Sametinget.

Start

Folketinget i København

Huset til Folketinget i Danmarks hovedstad København.

Riksdagen i helsingfors

Huset til riksdagen i Finlands hovedstad Helsingfors.

Allting i Reykjavik

Huset til Allting i Islands hovedstad Reykjavik.

Stortinget i Oslo

Huset til Stortinget i Norges hovedstad Oslo.

Riksdag i Stockholm

Huset til riksdagen i Sveriges hovedstad Stockholm.