Demokrati og valg
I et demokrati er det folket som bor i landet,
som har retten til å styre landet og bestemme.
Demokrati betyr at alle kan være med
å bestemme viktige saker.
Det kalles også folkestyre.
Vi velger representanter
til Stortinget, fylkestinget og kommunestyret.
Dette er folkevalgte organer.
Valgene skjer hvert 4. år.
Førstkommende kommune- og fylkestingsvalg er i 2019.
Neste gang det skjer etter 2019, er i 2023.
Førstkommende stortingsvalg er i 2021.
Neste gang det skjer etter 2021, er i 2025.