Forhåndsstemme
Stemme før valgdagen
Du kan stemme før valgdagen hvis du vil.
Det kaller vi å forhåndsstemme.
Du kan forhåndsstemme fra 10. august
til og med 8. september i 2019.
Du kan forhåndsstemme i din egen kommune,
i en annen kommune enn den du bor i,
og i utlandet.
De som jobber i kommunen der du bor,
kan fortelle deg hvor du kan stemme.
Du må ta kontakt med kommunen hvor du er,
for å finne ut hvor du kan forhåndsstemme.
Det kan være for eksempel et postkontor,
rådhus eller sørviskontor.
Du møter opp der du kan forhåndsstemme.
Du må ta med deg valgkortet og legitimasjon.
Legitimasjon kan være pass, førerkort
eller bankkort med bilde av deg.
Du får lov til å stemme
selv om du ikke har valgkortet.
Men du MÅ ha med legitimasjon.
Hos kommunen hjelper en ansatt deg
med å stemme.
Du får en konvolutt
som du skal legge stemmeseddelen din
eller stemmesedlene dine i.
Valget er hemmelig.
Derfor går du inn i et lite rom
med et forheng så ingen skal se
hvem du stemmer på.
I det lille avlukket er det stemmesedler
for alle partiene som stiller til valg.
Du velger stemmeseddelen til partiet
du vil stemme på, og putter den i konvolutten.
Etterpå legger du konvolutten med stemmesedlene
i en valgurne på vei ut av kommunelokalet.
Du kan ikke stemme på nytt på valgdagen
hvis du har forhåndsstemt.
Du kan heller ikke forhåndsstemme flere ganger.