Styring av kommuner
Når det er valgt et kommunestyre,
blir det også valgt en ordfører.
Vanligvis er det ordførerkandidaten
fra partiet som fikk flest stemmer i valget.
Kommunestyret bestemmer hvem
som skal sitte i formannskapet.
Formannskapet har medlemmer fra kommunestyret.
Formannskapet jobber med økonomi,
budsjett og skatter i kommunen.
Ordføreren leder formannskapet.
Ordføreren har en varaordfører
som møter når ordføreren ikke kan.
I hver kommune er det
forskjellige utvalg og komitéer.
Disse arbeider med bestemte områder
som for eksempel
- helse og sosial
- oppvekst og skole
- arbeid og næring

Formannskapet og kommunestyret jobber med og bestemmer viktige saker i en kommune.
Forskjellige utvalg og komitéer forbereder saker.