Statsbudsjett
Lydavspiller
Statsbudsjettet er en oversikt over
hva staten skal ha som inntekter og utgifter i 1 år.
Arbeidet med statsbudsjettet
Politiske partier som er med i regjeringen,
lager budsjett-forslaget.
De tar hensyn til
de viktigste politiske sakene sine.
I oktober legger regjeringen fram
et forslag til statsbudsjettet for neste år.
Det skjer i Stortinget.
Så kommer 2 ½ måneder med:
- arbeid i 12 fagkomitéer
(mindre grupper) - høringer
(innhenting av synspunkter) - debatter (diskusjoner) i Stortinget
- innstillinger
(endelige forslag til inntekter og utgifter)
Politiske partier som ikke er med i regjeringen,
lager sine egne budsjetter.
Disse budsjettene heter alternative budsjetter.
Fagkomitéene ser på
disse alternative budsjettene
når de arbeider med statsbudsjettet.
Innstillingene fra fagkomitéene
må være ferdig behandlet i Stortinget
senest 15. desember.
Til slutt bestemmer Stortinget
det endelige statsbudsjettet for neste år.
Lydavspiller

De 12 fagkomitéene i Stortinget.
Fagkomitéene forbereder saker i Stortinget.

Statsbudsjettet som trykt bok ser alltid slik ut.