Stortingets oppgaver
Stortinget har disse hovedoppgavene:
- Vedta lovene vi skal følge i Norge.
Det kalles lovarbeid. - Bestemme hvordan staten skal
få inn sine penger. - Fordele pengene i samfunnet.
- Passe på at regjeringen gjør jobben sin riktig.
Arbeidet på Stortinget skjer ofte
i mindre grupper.
Slike grupper heter komitéer.
Komitéer jobber vanligvis om temaer
som gjelder hele landet.
Det kan for eksempel være
- bedre helsetjenester
- arbeid til alle
- bedre veier
- utstyr til Forsvaret
- hvordan vi skal beskytte naturen vår
Det fins 1 komité for hvert tema.