Valgkamp

Når det er valg, ønsker alle partiene å vinne valget.
Dette kalles valgkamp.

Valgkamp begynner vanligvis
1-2 måneder før valgdagen.

I en valgkamp vil partiene snakke
om sine viktigste saker.
Det heter ofte hjertesaker.
Alle partiene ønsker at folk skal stemme på dem.

I en valgkamp forteller partienes kandidater også
hvorfor du ikke skal stemme på andre partier.

Det kan se ut som kandidatene
krangler med hverandre.
De er ofte uenige. Dette er å diskutere.
Det er vanlig i valgkamper.
Kandidatene er veldig ivrige,
men ikke sinte på hverandre.

Når det er valgkamp,
kan du se politikere som diskuterer på TV.
Dette er valgdebatter.

Du kan se valgplakater i gatene og
valgreklame i avisene.
Og du kan finne valgreklame i postkassen din.

Partiene skriver også om sine saker
på internett og i sosiale medier som Facebook.

Noen ganger ringer medarbeidere i valgkampen
på døren.
De deler ut valgreklame og kanskje også
blomster eller små ting med partiets navn på.

Selv om du får gave fra et parti,
bestemmer du helt selv om du vil
stemme på det eller ikke.

Se informasjon om partienes hovedsaker.
Da er det lettere å bestemme
hvilket parti du skal stemme på.

Start    Politiske partier    Partier i Norge    Valgkamp