Kristelig Folkeparti
Kristelig Folkeparti deltar i kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023.
Trykk på logoen på denne siden
for å lese om partiets viktigste saker i valget.
Kristelig Folkeparti sin nye partileder heter Olaug Vervik Bollestad.
Foto og partiets viktigste saker på denne siden
er fra stortingsvalget 2021.
Da het partilederen Kjell Ingolf Ropstad.
Neste stortingsvalg er i 2025.
Kristelig Folkeparti vil at vi alltid
tenker på hva som er best for barna
når vi bestemmer politikken.
De vil at barn skal vokse opp
i trygge familier.
De vil at familiene selv skal
bestemme hvordan de vil ha
sin egen hverdag.
Det er også andre saker
partiet mener er viktige.
Likestilling og diskriminering
Kristelig Folkeparti vil at ingen skal
bli diskriminert. De vil at alle skal
ha like muligheter uansett alder,
kjønn, religion, legning eller funksjonsevne.
De vil at alle skal få mulighet til å få
en utdanning og en jobb.
Abortloven
Kristelig folkeparti vil lage en ny lov
istedenfor abortloven. De vil lage en
lov som beskytter fosteret inne i magen.
Selv om fosteret er sykt eller har skader,
vil de at gravide skal velge å føde barnet
istedenfor å ta abort.
Helse og eldreomsorg
Kristelig folkeparti vil at alle skal
ha samme helsetjeneste uansett hvem
du er, hvor gammel du er eller hvor
du bor.
Miljø
Kristelig Folkeparti vil at Norge skal
bli et samfunn uten utslipp av farlige
stoffer for miljøet og naturen. De vil
at vi skal velge fornybar energi og
slutte å bruke olje og kull.
Utenrikspolitikk
Kristelig folkeparti vil at Norge
skal kjempe mot fattigdom, hjelpe
slik at det blir fred i andre land og
hjelpe dem som opplever krig og
konflikt.
På partiets nettsider
kan du lese om mange andre ting
Kristelig Folkeparti vil jobbe for å få til.
Deltar Kristelig Folkeparti kommunevalget 2019?
Svar: Ja
Gå til din kommunes hjemmeside
for å finne ut om Kristelig Folkeparti
stiller til valg i din kommune.
Har Kristelig Folkeparti representanter på Stortinget?
Svar: Ja
Start Politiske partier Partier i Norge Medlemskap i et parti Valgkamp


