Stortingsvalg

Lydavspiller

Stortinget har 169 representanter
fra hele landet.

Alle stortingsrepresentantene
representerer et fylke
og er valgt inn fra et politisk parti.

Når du stemmer ved stortingsvalg,
er du med på å bestemme
hvem som skal sitte på Stortinget
de neste fire årene.

Blant disse 169 personene er det
1 utjevningsmandat
fra hvert fylke.

Utjevningsmandater gjør at partier
som gjør et godt valg i ett fylke,
får en representant til Stortinget.
Det kan skje selv om det samme partiet
ikke gjør et like godt valg i andre fylker.

Stortingspresidenten leder arbeidet
i Stortinget sammen med 5 visepresidenter.
Sammen utgjør de Stortingets presidentskap.

Stortinget har sitt hus i Oslo.
Det er mulig å besøke Stortinget
og følge med på Stortingets arbeid.

Start     Stortingets oppgaver

Statsbudsjett    Lovarbeid

Stortingssalen i all sin prakt.

Slik ser stortingssalen ut.
Her sitter våre folkevalgte
når Stortinget har et møte.
(Foto: Stortinget)

Seks mørkkledde personer i et høytidelig gruppebilde.

Stortingets presidentskap.
Fra venstre: Abid Q. Raja, Eva Kristin Hansen, Nils T. Bjørke, Tone Wilhelmsen Trøen, Magne Rommetveit og Morten Wold.
Tone Wilhelmsen Trøen i midten er stortingspresident.
(Foto: Stortinget)

Film fra stortinget.no
om stortingsvalg:

Via denne lenken kan du følge med på Stortingets møter direkte på nett-TV.